17 juli 2013

Amerikanska Pannkakor

Jag har som tradition, eller ja, vi säger tradition, att göra Amerikanska Pannkakor på söndagar, vilket nu på sommaren blivit till något jag gör några gånger i veckan, nyttigt? Nej, Gott? ehh? ja! helt klart den bästa sommarfrukosten, eller ja iaf en av de, har massa tips på goda frukostar. När jag var yngre så var nog frukost den hemskaste delen på dagen, men nu, som den matglada galning jag blivit, har ändrat frukosten till något av en helig tillställning, dock ska jag ha långa frukostar annars så är jag fortfarande dålig på det där.

Här kommer mitt enkla recept på riktigt enkla, men ack så goda Amerikanska Pannkakor jag gör nu i sommar!

Ingredienser:
2 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 msk socker
2 ½ dl mjölk
2 msk smält smör + smör till stekning
1 ägg
plus lite vaniljsocker (jag kör alltid på känsla där, så ta så mycket som du känner för den dagen)
Så här gör man:
1. Blanda ihop de torra ingredienserna till smeten.
2. Vispa sedan i mjölk, smör och sist ägget.
3. Stek pannkakorna i lite smör i en stekpanna. När du ser bubblor på översidan på pannkakan är den dags att vända.
Servera med bär eller frukt eller både och, kanske lite mynta te på det, sen har du en mysig frukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar