27 maj 2014

Hur du gör Souvlaki, en sommarsallad och tsatsiki

Något jag alltid älskat är känslan i köket, kunna sitta där och göra något annat, samtidigt som något bakas, kokas eller bara känna lukten av en köttfärssås som står och göttar till sig riktigt länge. Min favoritfilm när det gäller mat är "Julie och Julia" som handlar om en kvinna som bestämmer sig för att laga sig igenom hela Julia Childs kokbok på 365 dagar och sedan skriva om det på en blogg, klickade precis hem ett exemplar av hennes bok, får se vad jag kan göra för något roligt med det på bloggen. Julia Child verkar som person, med hennes spontanitet och hennes sätt att laga mat på, att det ska vara glädje i den mat man lagar, det är det jag själv vill eftersträva i min matlagning. Ibland är det bra att tänka på det, även jag får påminna mig om det, när jag står där i köket ibland och blir galen på något som inte alls gick som det var tänkt.

Nu när sommaren på riktigt kommit för att stanna, delar jag med mig av en grekisk klassiker, souvlaki som jag serverar tillsammans med en fräsch sommarsallad och en enkel tsatsiki. 

Souvlaki
Det du behöver: (4 pers)
700 g fläskfilé 
1/2 dl olivolja
2 msk pressad citronsaft
1 vitlöksklyfta
1 tsk rosmarin
2 msk svartpeppar
1 tsk salt

Såhär gör du:
Lägg 8-12 träspett i blöt, minst i en timme. Putsa och skär köttet i små kuber. Trä sedan upp köttet på spetten. Blanda sedan olivolja, citronsaften, en pressad vitlöksklyfta, 1 tsk rosmarin, 2 msk svartpeppar och 1 tsk salt i en skål. Pensla sedan det på köttet och ställ in i kylen i minst en timme. Grilla sedan spetten, tar ungefär 8 minuter runtom för att bli klart.



































Sommarsallad
Det du behöver: (4 pers)
200 g fetaost
Sallad (ruccola, spenatblad eller några andra sorter du gillar)
Vattenmelon (efter behag)
1 gul eller röd paprika
Plommontomater (efter behag)

Skär vattenmelon, paprika och fetaost i kuber, dela tomaterna i två delar, blanda allt med sallad, du kan göra en vinaigrette till eller bara ha någon god italiensk balsamico och en olivolja framme.

Tsatsiki
Det du behöver: (4 pers)
1/2 gurka
3 1/2 dl Grekisk yoghurt
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 tsk citronsaft

Skala gurkan, riv den på den grova sidan av rivjärnet, strö sedan på salt och låt stå i tio minuter och låt saften rinna av. Skala och finhacka vitöksklyftorna, blanda sedan med den grekiska yoghurten, citronsaften och olivoljan i en skål. Blanda sedan ner gurkan och smaka av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar